Other Recent Articles

Malaysiakini

Kepimpinan tiga PKR cabang bertukar

By Admin on Friday, September 24, 2010 with 0 comments

BUTTERWORTH - Seperti yang dijangkakan, barisan kepimpinan dalam Parti Keadilan Rakyat (PKR) di tiga cabang dalam daerah Seberang Perai Utara mengambil alih pentadbiran apabila memenangi semua kerusi yang dipertandingkan dalam Pemilihan Cabang PKR bagi sesi 2010-2013.

Biarpun kehangatan pemilihan itu berjaya dibendung apabila tidak berlaku sebarang kejadian tidak diingini, namun semua perwakilan di tiga cabang itu menunjukkan ketidakpuasan hati mereka dengan menolak ketua dan barisan ahli jawatankuasa lama bagi melantik pemimpin baru untuk mengetuai mereka.

Barisan kepimpinan baru PKR di tiga cabang itu turut menyapu bersih semua jawatan yang dipertandingkan dari jawatan ketua cabang hinggalah ke jawatan Angkatan Muda Keadilan (AMK) termasuk cabang wanitanya.

Di cabang Bagan, Farid Arshad dipilih menjadi ketua selepas menewaskan bekas setiausaha cabang itu, Mazlan Ghani dengan kelebihan 44 undi.

Menurut Farid, pemilihan ini bermakna perwakilan mahukan perubahan dari segi gaya kepimpinan untuk menerajui PKR pada masa hadapan terutamanya menjelang pilihan raya umum nanti.

“Kita tidak pernah menidakkan peranan dan fungsi ketua cabang lama serta AJK mereka kerana mereka juga telah berjaya berfungsi sebagai pihak pentadbir daerah yang berjaya.

“Namun yang pasti, ahli peringkat akar umbi mahukan perubahan bagi mengemaskan lagi perjalanan parti untuk menghadapi persaingan yang semakin sengit dalam dunia politik sekarang,” katanya.

Di Tasek Gelugor pula, Mohd Nasir Mohamad memenangi ketua cabang itu apabila menewaskan penyandang lama dengan majoriti undi sebanyak 70.

Menurutnya, beliau akan meneruskan agenda untuk memenangi hati rakyat melalui penganjuran berbagai program kerana sedar untuk menjadi parti pemerintah perlukan sokongan semua pihak.

“Kita barisan kepimpinan baru akan tetap menjalin kerjasama dengan pemimpin lama bagi menguatkan lagi azam untuk memenangi pilihan raya nanti,” katanya.

Sementara itu, di cabang Kepala Batas turut menyaksikan penyandang ketua cabang lama, Zaini Awang terpaksa akur dan menyerahkan jawatan itu kepada Abdul Latif Abdullah selepas tewas dalam pemilihan.

Category: Feature , News , Pakatan Rakyat , Penang

POST COMMENT

0 comments:

Post a Comment